Itthon.hu - Itthon otthon van

Magyar turisztikai portál

Languages

Címkefelhő

Ausztria  Balaton  Budapest  EKF  Fesztiválok Éve  Németország  Pécs  Pécs2010  Tisza-tó  egészségturizmus  gasztronómia  kampány  kiállítás  média  német  osztrák  sajtó  statisztika  tanulmányút  vásár 

Sikerrel zárult a CMT

2010. január 26.
 Bookmark and Share  Cikk nyomtatás  Link küldés
Január 24-én pozitív hangulattal zárult Németország legnagyobb turisztikai vására Stuttgartban. A CMT kiállítást, amit az utazási szakma a turizmus barométereként tart számon, idén több mint 205 ezren (2009: 200.000) keresték fel. A látogatók 75%-a utazási ajánlatokat és ország információkat keresett, és 4,6 órát töltött a vásár területén. Az érdeklődés a magyar standon is nagy volt. A Magyar Turizmus Zrt.-től legtöbben idén is Budapestről és a Balatonról kértek információt, emellett a kempinges, a gyógy és wellness, a Pécs2010 és a biciklis kiadványok is nagyon kelendőek voltak. A vásárt a megkérdezettek 88%-a nagyon jónak vagy jónak minősítette, és megerősítette, hogy jövőre is eljön a CMT-re.

A Commerzbank a 2009. év turisztikai kiadásairól

A hagyományokhoz híven a stuttgarti CMT alatt hozták nyilvánosságra a Commerzbank/Dresdner Bank elemzését a világ turizmusának fejlődéséről és a németek utazási kiadásairól. Az elemzés szerint a világgazdasági válság következtében 2009 első felében jelentős mértékben – 8%-kal – visszaesett a nemzetközi vendégérkezések száma. A második félévben azonban a gazdasági helyzet stabilizálódása révén a turizmusban is pozitív tendenciák mutatkoztak. Így összességében tavaly csak 5%-kal, 875 millióra csökkent a nemzetközi vendégérkezések száma (2008: 920 millió). A Commerzbank 2010-re további – 2%-os – javulást jósol, ami azonban sajnos nem lesz elegendő a 2007-ben először elért, és azóta meghaladott 900 milliós vendégérkezés eléréséhez.

A németek 2009-ben is az utazás világbajnokai

Bár a gazdasági válság és a bizonytalanság különösen 2009 elején negatívan befolyásolta az utazási kedvet, az év folyamán az érzékelhető fellendülés hatására a németek mégis útnak indultak. Tavaly külföldön összesen 59,9 milliárd eurót költöttek (2008: 61,5 milliárd, -2,25%), amivel 2009-ben is megőrizték az “utazás világbajnokai” címet az amerikaiak, az angolok és a kínaiak előtt. A legtöbb pénzt tavalyhoz hasonlóan idén is Spanyolországban (6,7 milliárd EUR, -6%), Ausztriában (6,2 milliárd EUR, -5,7%), Olaszországban (6 milliárd EUR, -3,4%) és Franciaországban (4 milliárd EUR, -2,9%) költötték. 2009-hez képest többet költöttek a kiadások listájában az 5. helyen álló Törökországban (+5,1%), a 6. helyet elfoglaló Amerikai Egyesült Államokban (+6,5%), valamint Hollandiában (+1,6%), amely 7. a költési rangsorban. Általánosságban elmondható, hogy a krízis miatt a németek tavaly sokkal jobban figyeltek a kiadásaikra, és főként olyan úti célokat választottak, amelyek jól ismertek, kedvező árfekvésűek és Németországhoz közel helyezkednek el. Ezért is eshetett sokak választása a Földközi-tenger helyett Németországra, a német tengerekre és tavakra, s emiatt lehetett 2009 egyértelmű győztese a belföldi turizmus.

Mit hoz 2010 a Commerzbank szerint?

A Commerzbank szerint a 2009 eleje óta tartó folyamatos növekedés hatására, valamint a német állam fogyasztást élénkítő rendelkezései nyomán az utazási kedv 2010-ben erősödni fog. Becslések szerint a külföldi kiadások is mintegy 1,25%-kal, 60,6 milliárd euróra fognak növekedni, elérve így a 2007-es év szintjét. A krízis azonban nem múlik el nyomtalanul, a németek ugyanis a jövőben még tudatosabban fogják tervezni kiadásaikat. 2010 győztesei tehát azok az úti célok lehetnek, melyek kedvező árfekvésűek, Németországhoz közel helyezkednek el és ismertek a németek körében: azaz Németország maga, valamint a kedvező ár-érték arány miatt Törökország és a közép-kelet-európai országok. A számos bizonytalanság – gazdasági helyzet, betegségek, terrortámadások – miatt 2010-ben is jellemző lesz a késői foglalás, a kiadások áttekinthetősége miatt pedig az all inclusive ajánlatok keresettsége. Továbbra is kedveltek lesznek a városlátogatások, s az incentive utak terén is érzékelhető lesz némi fellendülés. Ám bármilyen utazásról legyen is szó, egy biztos, a figyelem középpontjában egyértelműen a költségtudatosság és a tervezhető kiadások állnak majd.

A kempingek reneszánsza Németországban

Bár 2009-ben a gazdasági válság nem kedvezett az előtte 5 éven át töretlenül növekvő lakókocsi és lakóbusz piacnak – a tavaly forgalomba helyezett lakókocsik száma ugyanis 13,3%-kal, a lakóbuszok száma pedig 16,1%-kal csökkent –, a Német Caravaning Ipari Egyesülés nyilvántartása szerint Európában összesen több, mint 4 millió lakókocsit és 1.324.000 lakóbuszt, Németországban pedig kb. 950 ezer lakókocsit és 440 ezer lakóbuszt tartanak nyilván. 2008-ban a németek az öt napnál hosszabb nyaralások 6%-át (3,8 millió utazás) lakókocsival, lakóbusszal vagy sátorral realizálták, ami a német kempingekben 133,8 millió éjszakát eredményezett, Németországnak pedig 9,5 milliárd euró bevételt hozott. Az előzetes becslések szerint 2010-ben ezek a számok még jobbak lesznek (+9%), mivel a kempingekben való nyaralás tavaly óta reneszánszát éli Németországban. Egy lakókocsis a nyaralása során naponta és fejenként átlagosan 26,90 EUR-t költ, egy lakóbuszos pedig 37,20 EUR-t. Mivel a lakóbuszosok és lakókocsisok legszívesebben számukra készített „leállóhelyeken” (Stellplatz) éjszakáznak, ezért egyre több európai országban létesítenek ennek a jól fizető célcsoportnak speciális éjszakázó helyeket, melyeket Németország legnagyobb autósklubja, az ADAC, saját katalógusában (Stellplatztführer) minősít és mutat be. Mivel a stuttgarti CMT – ahol 80 márka és 40 vadonatúj modell volt kiállítva – a lakóbusz és lakókocsi szerelmeseinek januári találkozóhelye, ezért az ADAC is itt hozta nyilvánosságra 2010-es „Stellplatzführer“-ét, amelynek újdonságát a lengyel és cseh kempinghelyek jelentik.